Boostcom bremser kundeflukt
Investinors porteføljebedrift Boostcom tilbyr teknologi som gjør det mulig for treningssentre å forutse hvilke kunder de er i ferd med å miste.
Treningssentrenes forretningsmodell er abonnementsbasert og sårbar for høy kundegjennomstrømming. Ifølge bransjeorganisasjonen Virke Trening sier mellom 25 og 40 prosent av alle kunder sier opp abonnementet sitt hvert år, samtidig som treningssentrenes inntekter stagnerer og marginene faller.
For treningssentrene er det derfor viktig å holde på eksisterende kunder, og maskinlæringsteknologi fra Boostcom hjelper dem med dette.
Boostcom kan med stor nøyaktighet forutse hvilke kunder som er i ferd med å si opp abonnementet, og dermed vet treningssentrene hvilke kunder de bør gi ekstra oppfølging.
I forsøk utført for treningssenterkjeden Impulse klarte teknologien å identifisere 99,7 prosent av alle brukere som sluttet.