Festen er over; leve festen!
Norwegian Investment Forum 2015 er nettopp over – det er tid for å oppsummere.
For dere uinnvidde: Norwegian Investment Forum er årets største stevne i sitt slag for bransjen vår: innovasjonsmenigheten. Midt i oktober, under Oslo Innovation Week og i lokalene til Oslotech (forskningsparken i Oslo) samles entreprenører med sine oppstartbedrifter, investorer, offentlig virkemiddelapparat og tjenesteytere (advokater, patentrådgivere, konsulenter etc.).
Det arrangeres mange slike eventer i hele landet, hele året, der nye lovende bedrifter skal møte potensielle investorer. Men dette er desidert størst. Norwegian Investment Forum er også et av få slike eventer hvor det faktisk sitter reelle investorer i salen og hører på alle «pitchene». Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg har vært innom alle disse møteplassene siden 2009. Jeg har også fulgt utviklingen av Norwegian Investment Forum disse årene. Her er mine observasjoner:
Rammen og antall deltakere blir bedre og flere år for år. I 2009 var Norwegian Investment Forum en gruppe godt voksne dresskledde menn på Hotel Continental. I år var det flere t-skjorter enn dresser, snittalderen på deltakerne må ha gått ned ett tiår, minst. Applausen er mindre dannet, musikken høyere og stemningen er mer entusiastisk. Norwegian Investment Forum er flyttet til forskningsparken, forskningsparken har skiftet navn til Oslotech og administrerende direktør Karl-Christian Agerup og teamet hans trekker store internasjonale navn til Oslo. Eventet er blitt en «must have» vitamininnsprøytning for bransjen.
Kvaliteten på pitchingen blir stadig bedre. Jeg har opplevd mange hundre pitcher de siste årene, og for å være helt ærlig: Mange kan være ren lidelse å høre på. Men nivået blir stadig bedre. I år så jeg presentasjoner som hadde alt: riktig budskap, i riktig rekkefølge, elegant presentert. Innholdet i casene kan jeg selvsagt ikke gå god for, men som sagt: Flere av presentasjonene har nå riktig form, for å få investorene interessert.
Det står stadig flere jenter på scenen. Bransjen vår er svært mannsdominert. Kjønnsfordelingen på eventer som Norwegian Investment Forum pleier å være sånn cirka 80-20. Det finnes mange forklaringer på hvorfor det er slik, men uansett: Noe er i ferd med å skje. Flere og flere jenter står fram og fronter oppstartsselskap, og de gjør det bra, noeneksepsjonelt bra.
Ånden fra Silicon Valley svever gjennom rommene. Stadig flere av de unge lovende som står på scenen har hatt et opphold i San Fransisco eller Boston og lært hvordan entreprenørskap «egentlig» skal utøves. Det snakkes broken English med mer eller mindre amerikansk uttale. Buzz-ordene hagler. Entrepenørskap er blitt hot. Alle tenker stort, global markedsdominans er et minimumsmål.
Gi opp oftere! Et av buzz-ordene som norske entreprenører bør bli flinkere til å innse den reelle betydningen av, er: «fail fast». På Norwegian Investment Forum ─ og lignende eventer ─ treffer jeg gründere som jeg har kjent og fulgt over flere år. Noen av dem står alltid på stedet hvil. Fortsatt vil ingen investere i dem, få eller ingen kjøper det det har å tilby. Men bare vent! Nå er det like før det løsner. Gründeren har som vanlig vært i mange møter, og alle var entusiastiske, særlig amerikanerne. Right. Har du noen gang møtt en negativ amerikaner?
Ikke alle, men noen gründere burde revurdere det klassiske rådet om aldri å gi opp. Noe av det som gleder meg mest på Norwegian Investment Forum er å møte dem som har kastet kortene siden sist, snudd seg rundt, funnet en annen forretningsidé og startet påny. Det er gjerne da det virkelig løsner.
De som ikke var til stede, men som burde vært der. I Norge har vi en stolt tradisjon for at de som sitter lengst unna føler seg mest berettiget til å mene noe skråsikkert om Innovasjon og entreprenørskap. Samtidig med Norwegian Investment Forum i Oslo, kom det friske synspunkter fra høstkonferansen til Norges Handelshøyskole i Bergen: Angivelig fostrer Oslotech og dets like for mange blomsterbutikker.
Tja. Jeg har som nevnt hørt noen hundretall pitcher de siste årene, og jeg har hørt mye rart. Flere forretningsideer er så idiotiske at til og med jeg klarer å se det. Dog har jeg fortsatt til gode å oppleve noen pitche en blomsterbutikk. Men hvem vet: I en verden av sosiale nettverk, delingsøkonomi og en app for alt, dukker det kanskje opp en disruptiv AirBierNblomster også. Den som deltar på neste års Norwegian Investment Forum får se.
Postet av Rune Sævik, kommunikasjonsansvarlig i Investinor