Play Magnus Group noteres på Oslo Børs
Teknologiselskapet Play Magnus Group, hvor Investinor er en av de største eierne, blir torsdag notert på Merkur Market, en del av Oslo Børs.
– Dette er en merkedag for både for Play Magnus og Investinor. Vi investerte for første gang i selskapet i mars år, og utviklingen har vært bedre enn vi forutså. Vi deltok også på emisjonen i forbindelse med noteringen nå, og det blir spennende å følge selskapet videre, sier Patrick Sandahl, investeringsdirektør i Investinor og styremedlem i Play Magnus.
Totalt har Play Magnus fått tilført 300 millioner kroner i frisk egenkapital i forbindelse med emisjonen. Pengene som skal brukes til teknologiutvikling og videre vekst.
– Play Magnus Group har imponert oss de seneste månedene, med en dyktig og målbevisst ledelse. Sjakk er stort og populært globalt, og ennå ikke kommersialisert, og Play Magnus er det selskapet som er best posisjonert til å digitalisere og kommersialisere sjakken. Selskapet har også en sterk ESG-profil, sier Investment Manager i Investinor, Erik Wold.
Etter emisjonen har Investinor 7,33 prosent av aksjene i Play Magnus. Den amerikanske kapitalforvalteren Luxor Capital er største aksjonær med 10,96 prosent. Magnus Chess, eid av Magnus Carlsen og hans familie, eier 9,5 prosent av selskapet. Emisjonen ble i tillegg betydelig overtegnet. Til sammen har selskapet nå i overkant av 250 aksjonærer.
– Selskapet har en unik visjon om å gjøre sjakk tilgjengelig for nye målgrupper over hele verden. I tillegg vil vår modell hjelpe mange flere sjakkspillere og trenere til å kunne leve av sjakken. Selskapet har såvidt begynt på denne reisen og jeg ser frem til å være med på ferden videre, sier Magnus Carlsen.
Play Magnus Group tilbyr tjenester hvor alle kan spille, se og lære sjakk. Konsernets tjenester består av Play Magnus App Suite, chess24, Chessable og CoChess. I tillegg lanserte gruppen i 2020 en profesjonell online sjakk-turnering, Magnus Carlsen Chess Tour, som fikk betydelig interesse og seertall over hele verden.
Play Magnus Group har mer enn 3 millioner registrerte brukere på tvers av plattformene og omtrent 35.000 månedlige betalende kunder over hele verden.
– Markedet vokser, og for å nå våre ambisiøse mål må vi fortsette å investere. Vi vil fremover satse tungt på teknologiutvikling og selskapet utelukker heller ikke ytterligere oppkjøp. Vi vil bygge på suksessen fra Magnus Carlsen Chess Tour og videreutvikle dette til sitt fulle potensial, sier Andreas Thome, CEO i Play Magnus.
Play Magnus Group har en løpende 12 måneders omsetning på om lag 7 millioner dollar, og den organiske veksten i første halvår er på cirka 120 prosent.