Etiske retningslinjer

Publisert: 06.10.2020

Vedtatt i styremøte 09.12.2024

Investinor er et statlig eid investeringsselskap. Omdømmet og tilliten til Investinor avhenger av at vi ansatte og andre som opptrer på vegne av Investinor har et felles verdigrunnlag, at vi opptrer lovlig, etisk forsvarlig, og med profesjonalitet og dyktighet. Det forventes at hver av oss opptrer lojalt overfor Investinor og i tråd med disse etiske retningslinjene som reflekterer Investinors verdier (Modig – Nysgjerrig – Ansvarlig – Ett lag).

Retningslinjene gjelder for de som jobber i Investinor eller på annen måte representerer Investinor. Det vil si at de gjelder for alle ansatte (fulltid, deltid og midlertidig), styremedlemmer, konsulenter, og andre som er engasjert for å representere Investior. Vikarer og konsulenter skal skriftlig akseptere de etiske retningslinjene som en forpliktende del av oppdragsavtalen. Retningslinjene gjelder også når vi opptrer på vegne av porteføljeselskap/fond.

Retningslinjene gjelder for alle selskap i Investinor-konsernet, med mindre noe annet er bestemt.
Disse etiske retningslinjene er minimumskrav og suppleres av lover og forskrifter som er relevante for Investinors virksomhet, Investinors vedtekter, ansettelseskontrakter og annet internt regelverk. Investinor har også egen policy som gir rammene og grunnleggende prinsipp for Investinors arbeid med ansvarlig og bærekraftig investeringspraksis.

Etterlevelse av eksternt og internt regelverk

Vi i Investinor skal følge lover og regler som gjelder for virksomheten. Vi skal etterleve lover og regler som gjelder for oppgavene vi utfører for Investinor og som gjelder for vår atferd når vi er på jobb eller for øvrig representerer Investinor. Det vil si at vi søker råd hos nærmeste leder eller juridisk leder dersom vi er i tvil om hva som gjelder.

På samme måte som for lover og regler, har vi også ansvar for å følge interne styrende dokumenter, retningslinjer og instrukser. Det betyr at vi har ansvar for å være kjent med innholdet av disse. Ledelsen i Investinor har et særlig ansvar når det gjelder kjennskap til gjeldende regler, og de skal være gode rollemodeller, veilede ansatte, følge opp etterlevelse og reagere ved overtredelser.

Hvordan praktisere og takle dilemma

De etiske retningslinjene er ikke uttømmende, og dekker ikke alle dilemma den enkelte av oss måtte komme i. Er vi i tvil om en aktivitet er etisk akseptabel, og vi ikke finner svaret i disse retningslinjene eller i Investinors verdigrunnlag, må vi først og fremst reflektere selv. Ved fortsatt tvil er det naturlig å søke råd hos nærmeste leder eller juridisk leder.

Interne forhold og vår personlige atferd

Arbeidsmiljøet

Investinor arbeider for å skape et åpent, engasjerende og utviklende arbeidsmiljø. Det betyr at vi alle skal behandle hverandre med gjensidig respekt, tillit og en positiv innstilling.

Investinor arbeider proaktivt for å sikre mangfold og inkludering i virksomheten. Investinor aksepterer ingen form for diskriminering, trakassering eller annen utilbørlig atferd overfor kolleger aller andre vi forholder oss til i det relevante oppdraget eller jobben. Investinor skal stå for like arbeidsmuligheter og rettferdig behandling av alle ansatte. Rekruttering baseres på kvalifikasjoner, erfaring og kompetanse, mangfold og prinsippet om lik lønn for likt arbeid.

Behandling av konfidensiell informasjon

Investinor skal som forvalter av statlige midler tilstrebe åpenhet om virksomheten og investeringene innenfor kommersielle rammer. Vi som representerer Investinor plikter imidlertid å opptre lojalt mot Investinor, herunder å følge pålegg fra overordnede, overholde taushetsplikten om forretningshemmeligheter og andre forhold vi vet eller skjønner er konfidensielle. Vår taushetsplikt er regulert i ansettelseskontrakter eller oppdragsavtaler. Denne forpliktelsen gjelder også etter at vi har sluttet å arbeide for Investinor. Informasjon som er taushetsbelagt av forvaltere eller porteføljeselskap, skal ikke formidles til andre utenfor Investinor.

Vi skal respektere beslutninger som er tatt og for øvrig ikke gjøre noe som kan stride mot konsernets interesser. Taushetsplikten gjelder ikke bare utad, men også overfor ansatte som ikke har behov for opplysningene i sitt arbeid. Taushetsplikten må likevel ikke hindre utviklingen av bransjekunnskap, godt samarbeid og et aktivt fagmiljø i Investinor.
Innsideinformasjon skal behandles slik det fremgår av lov og interne retningslinjer.

Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med behandling av saker må respekteres og ikke brukes til personlig fordel. Vi kan ikke aktivt via arkiv, datasystemer eller på annen måte søke opplysninger om bedrifter når dette ikke er nødvendig for arbeidet vårt.

Informasjonssikkerhet

Informasjonssikkerhet er høyt prioritert i Investinor. For å redusere eksponeringen mot cyberkriminalitet og for å sikre at rettslige forpliktelser og kontrakter følges, skal vi overholde Investinors informasjonssikkerhetskrav- og prosedyrer, også når det kommer til opplæring på området.

Beskyttelse og forsvarlig oppbevaring og sikring av informasjon, arkiv og eiendeler som tilhører Investinor, porteføljeselskap/fond og andre forretningsforbindelser, er et ansvar som hviler på oss alle.

Habilitet og interessekonflikter

Beslutninger som tas og handlinger som utføres på vegne av Investinor skal være forretningsmessig begrunnet, være basert på en objektiv og rimelig vurdering av Investinors interesser, og ikke være påvirket av personlige interesser.

Interessekonflikter oppstår når våre personlige interesser kommer i konflikt med Investinors interesser eller andre interesser Investinor skal ivareta. Personlige interesser inkluderer våre finansielle interesser, forretningsmuligheter, ansettelser og verv utenfor konsernet eller interessene til våre nærmeste, som for eksempel nære familiemedlemmer, personlige venner eller forretningsforbindelser. Det samme gjelder spørsmål som er av framtredende økonomisk særinteresse for selskap, forening eller annen offentlig eller privat institusjon vi er knyttet til.

Oppfatninger av at vi tilsynelatende ikke handler til Investinors beste eller at vi tar utenforliggende hensyn, kan føre til at det stilles spørsmål ved integriteten vår. I såfall vil Investinors omdømme bli skadelidende. Det kan også foreligge interessekonflikt selv om vi handler i Investinors interesse. Av den grunn er åpenhet og transparens vesentlig når faktiske eller potensielle interessekonflikter skal håndteres.

Som ansatt eller representant for Investinor skal vi ikke fatte, ta del i eller søke å påvirke en beslutning når det i en sak foreligger forhold som faktisk svekker eller er egnet til å svekke tilliten til vår uavhengighet og/eller habilitet. Vi skal straks kontakte nærmeste leder når vi blir kjent med at det kan oppstå en faktisk eller potensiell interessekonflikt.

Som styremedlem skal vi ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av en styresak når vi er inhabil etter aksjeloven § 6-27. Vi skal så tidlig som mulig varsle administrerende direktør eller styreleder om forhold som kan medføre at vi er inhabil i en styresak. Ved uenighet om et styremedlem er inhabilt, avgjøres spørsmålet av styret ved flertallsvedtak. Ved avstemningen deltar ikke det styremedlemmet spørsmålet gjelder.

Admiminstrerende direktør skal varsle styrets leder eller styrets nestleder (hvis det er styrets leder som har meldt fra om habilitetsspørsmålet), og vedkommende fastsetter hvordan saken skal forberedes og behandles i styret.

Investeringer og verv

Vi kan ikke ha eksterne tillitsverv, bierverv eller eierinteresser som er eller kan fremstå å være i konflikt med de interesser vi skal ivareta som ansatt i Investinor.

Vi kan ikke handle i eller eie finansielle instrumenter (typisk aksjer og obligasjoner) dersom handelen eller eierskapet svekker eller kan være egnet til å svekke tilliten til oss som ansatt eller Investinor. Vi må vise særlig varsomhet og aktsomhet ved handel med finansielle instrumenter utstedt av foretak som driver virksomhet som berøres av konkrete arbeidsoppgaver i Investinor. Denne aktsomhetsplikten gjelder i tillegg til alle øvrige begrensninger som følger av disse retningslinjene, og gjelder ved alle transaksjoner og ved ethvert eierskap i alle finansielle instrumenter.

Som ansatt kan vi ikke investere i selskaper Investinor direkte eller indirekte har eierandeler i. Uten skriftlig forhåndsgodkjenning, kan vi heller ikke investere i selskap vi har kjennskap til at Investinor vurderer å investere i (direkte eller indirekte).

Som ansatt skal vi alltid melde vår handel i norske verdipapirer og andre typer finansielle instrumenter til selskapets ledelse, enten eierskapet er direkte eller gjennom et heleid eller deleid investeringsselskap. Aksjeinvesteringer i norske selskaper krever skriftlig forhåndssamtykke.

Dersom vi er kjent med at våre nærstående har investert eller skal investere i selskap Investinor har direkte eller indirekte eierandeler i, skal vi melde fra til administrerende direktør og det skal føres i et register. Begrepet nærstående defineres slik det fremgår av aksjeloven § 1-5 annet ledd.

Våre tillitsverv, styreverv, ansettelser og oppdragsforhold hos andre skal også være kjent. Slike forhold skal skriftlig godkjennes, med unntak for styreverv eller tillitsverv i Investinors porteføljebedrifter/fond. Styreleder godkjenner administrerende direktørs investeringer og verv.

Vi skal ikke utnytte opplysninger om andre selskaper eller verdipapirer som erverves gjennom Investinors virksomhet, til egen eller andres vinning. Det skal være åpenhet om eierrelasjoner, ansettelsesforhold, oppdrag, leverandørforhold, og lignende som ansattes nærstående har til virksomheter hvor Investinor er involvert.

Vi som styremedlemmer i Investinor skal melde våre styreverv og eierskap i aksjer i norske selskaper til admimistrerende direktør, enten eierskapet er direkte eller gjennom investeringsselskap. Vi skal også melde fra om våre styreverv. Det føres oversikt over eierskap og verv.

Restriksjonene og meldepliktene i dette punktet som gjelder våre investeringer, gjelder ikke ved bredt sammensatte verdipapirfond.

Gaver, ytelser og sosiale arrangement

Generelt

Investinor har nulltoleranse for korrupsjon. Vi skal under enhver omstendighet ikke delta i, eller medvirke til korrupsjon/bestikkelser eller påvirkningshandel. Korrupsjon foreligger når noen i sin stilling, verv eller oppdrag søkes påvirket ved at det ytes en utilbørlig fordel. Påvirkningshandel foreligger når noen ytes en utilbørlig fordel for å påvirke utføringen av en tredjeparts stilling, verv eller oppdrag. Fordelen trenger ikke å være til en selv, men kan være til familiemedlemmer, venner e.l.

Forbudet mot bestikkelser og påvirkningshandel omfatter både den som gir eller tilbyr, samt den som krever, mottar eller aksepterer en utilbørlig fordel. Bestemmelsen gjelder globalt.

Som et generelt utgangspunkt skal vi utvise varsomhet med å motta eller gi fordeler i tilknytning til ansettelsesforholdet. Slike fordeler kan føre til tvil om vår uavhengighet og/eller beslutninger.

Gaver og ytelser

Som ansatt eller representant for Investinor kan vi ikke gi eller motta gaver eller andre fordeler som strider mot god forretningsskikk, eller som ikke er kostnadsmessig nøktern. Dette gjelder også for våre nærstående, dersom gaven/fordelen har sin bakgrunn i den ansattes arbeid for Investinor. Eksempler på fordeler kan være rabatter, reiser eller bonus ved private innkjøp, låneopptak eller lignende. Gaveforbudet innebærer at bonuspoeng og lignende som opparbeides på tjenestereiser, ikke kan brukes til private formål. Gaver verdt mer enn NOK 500 anses i utgangspunktet ikke som nøktern. Pengegaver kan aldri ytes eller mottas.

Hvis vi gir eller mottar eller er klar over at vi kommer til å motta en slik gave, skal nærmeste leder informeres. Forbudet mot gaver omfatter ikke normal bespisning og/eller deltakelse på arrangementer så lenge Investinor dekker kostnader til reise og opphold.

Arrangementer, reiser mv.

Som ansatt eller representant for Investinor kan vi ikke invitere til eller delta på arrangementer, reiser eller bevertning som ikke er tett forbundet med Investinors virksomhet, eller som strider mot god forretningsskikk, eller som ikke er kostnadsmessig nøkternt. Nærmeste leders godkjennelse skal innhentes før vi inviterer noen til arrangement, reise eller bevertning på Investinors regning, og også før vi deltar på arrangement, reise eller bevertning som er betalt av andre enn Investinor.

Reiser og opphold i forbindelse med den ansattes arbeid for Investinor skal dekkes av Investinor, såfremt det ikke foreligger avtale mellom Investinor og et porteføljeselskap/fond om annen dekningsform.

Ansatte eller andre som opptrer på vegne av Investinor får ikke kjøpe seksuelle tjenester når man er på jobb, oppdrag eller reise for Investinor.

Forholdet til media og allmennheten

Investinor har som ambisjon om å være landets mest åpne og kunnskapsrike tidligfase-investor. Investinor skal som forvalter av statlige midler tilstrebe åpenhet om virksomheten og investeringene innenfor kommersielle rammer. Vi ønsker også å spre kunnskap om økosystemet vi er del av.

Vi skal være serviceorienterte, proaktive, ærlige og imøtekommende i vår omgang med eksterne aktører. Det er også viktig at vi i vår kommunikasjon tar hensyn til at Investinors interesser blir ivaretatt på en tillitsskapende måte. All informasjon som gis i forbindelse med arbeidet i Investinor skal være korrekt og pålitelig.

I saker hvor Investinor, porteføljebedrifter/fond, forretningsforbindelser eller myndigheter omtales, forventes det en lojal og tillitsskapende holdning utad. Spesiell forsiktighet er påkrevd i nærvær av representanter fra presse eller media og i offisielle møter og samlinger. Det forventes videre at vi overfor porteføljeselskaper/fond og andre omtaler Investinors interne forhold på en slik måte at det ikke vil være til skade for selskapets virksomhet og ansatte.

Rapportering og varsling

Investinor ønsker å ta ansvar for å rydde opp i forhold som innebærer brudd på eksterne og interne regler. Alle ansatte og representanter for Investinor oppfordres derfor til å si fra om de observerer kritikkverdige forhold og brudd på interne og eksterne regler. Det samme gjelder dersom vi er bekymret for, men ikke sikker på, om det foreligger et kritikkverdig eller ulovlig forhold.

Ledere i Investinor har alltid plikt til å varsle om kritikkverdige forhold og brudd på interne og eksterne regler. Slike varsler skal normalt gå til nærmeste leder eller til juridisk leder. Det er også etablert en ekstern varslingskanal.

Det følger av arbeidsmiljøloven at alle ansatte plikter å varsle om forhold som innebærer fare for liv og helse og for visse straffbare forhold. Slike forhold skal derfor alltid varsles.

Bekymring om kritikkverdige forhold og regelbrudd skal som hovedregel tas opp med nærmeste leder. Er vi ikke komfortabel med å ta opp saken med leder, skal administrerende direktør kontaktes, alternativt juridisk leder. Dersom vi ikke er komfortabel med å ta opp saken med noen av disse, kan vi varsle styrets leder. Ytterligere detaljer rundt varsling er beskrevet i egne varslingsrutiner.

Den som varsler om kritikkverdige forhold har et særskilt vern etter arbeidsmiljøloven. Vedkommende skal føle seg trygg på at varselet ikke vil føre til gjengjeldelse fra arbeidsgiver eller den som varselet gjelder. Investinor skal ha rutiner for å sikre at gjengjeldelse ikke skjer og at varslere gis det vern de har krav på etter loven.

Konsekvens ved brudd på etiske retningslinjer

Brudd på de etiske retningslinjene vil kunne medføre interne disiplinærtiltak og kan få betydning for vedkommendes ansettelses- eller tilknytningsforhold i Investinor. Et samarbeid med innleid personell eller konsulenter vil normalt avsluttes umiddelbart dersom de etiske retningslinjene ikke etterleves.

Kontakt oss